Wat maken we veel mee!! - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu Wat maken we veel mee!! - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu

Wat maken we veel mee!!

Door: Maartje en Jose

Blijf op de hoogte en volg José en Maartje

07 November 2014 | Oeganda, Kanungu

Hier weer een berichtje van ons, we kunnen iedere dag wel een verhaal schrijven met alles wat we hier meemaken!
Woensdag zijn we in de ochtend naar katate healthcentre gegaan. Ze waren erg enthousiast toen ze ons weer zagen! We hadden nog een tas vol gaasjes bij en hier waren ze erg blij mee omdat deze steriel zijn, dat hebben ze daar dus niet. Ook instrumenten worden bijna niet gebruikt. En als ze gebruikt worden zijn ze dus niet steriel, ze koken ze ook niet uit. Toen we op de verloskamer kwamen (ook weer 2 bedden met een gordijntje er tussen), lag er al een vrouw in de 1st stage labour room (begin van de bevalling). Toen ze onderzocht werd bleek er sprake te zijn van een afgeweken hoofdligging waardoor ze overgeplaatst moest worden naar een ander ziekenhuis omdat er geen operatie kamer is in Katate. De keuze voor welk ziekenhuis wordt dan aan de familie gegeven, deze zal afhangen van wat ze zich kunnen veroorloven aan vervoer. Uiteindelijk heeft ze in Bwindi (2 uur rijden!!) een keizersnede gehad en moeder en kind maken het goed.
Verder hebben we gekeken bij voorlichting over borstvoeding en family planning (anti-conceptie). Er wordt erg gehamerd op dat dit de keuze van de vrouw zelf is en dus niet van de man. Tevens was het vaccinatie ochtend voor baby's en kinderen. Leuk om allemaal te zien en goed dat het bestaat!
We hebben deze ochtend ook een doel gevonden om het opgehaalde geld aan te besteden! Bij het ziekenhuis staat een onafgemaakt gebouw. Ze zijn hier een paar jaar geleden aan begonnen, maar toen was het geld op en zijn ze niet verder gekomen dan de muren. Het is de bedoeling dat het isolatie kamers worden voor HIV en andere infectie patiënten. In overleg met het ziekenhuis bleek dit het meest nodig te zijn op dit moment voor Katate Health Centre.
Nadat we lunch hadden gehad bij mountain gorilla inn, zijn we met Jack (de manager) naar de college geweest iets verderop in de straat. Hier staat de houtbewerkingsschool waar de vader van Maartje aan heeft meegewerkt. Zodra ze er achter komen dat je familie van hem bent zijn ze fan van je. We hebben een praatje gemaakt met de secretaris en toen begon het wederom enorm te regenen en hebben we 1,5 uur in de bieb gezeten...
'S avonds hebben we nog een bijeenkomst bijgewoond van de voorbereidingen voor een bruiloft. Wat een verschil! Er worden 600(!!) man verwacht en samen betalen ze de bruiloft.
Doordat de stroom weer was uitgevallen zaten we na het avondeten weer lekker bij het kampvuur.

Donderdag moesten we om 9.00u bij katate zijn. We zouden om 10.00u vertrekken voor de out reach (soort spreekuur op locatie in een afgelegen plaatsje). Toen we aankwamen was er niemand te bekennen. We hebben de Afrikaanse mentaliteit goed leren kennen, want uiteindelijk waren we om 11u weg! Na een geweldig mooie en gave tocht van 40 min (we moesten de ambulance waarin het personeel zat aanduwen omdat hij vast kwam te zitten berg op) kwamen we op de plaats van bestemming aan. Geweldig: in een kringetje met z'n allen onder een boom! Eerst werd er wat voorlichting gegeven en daarna werden zwangere vrouwen gecontroleerd, baby's gewogen en gevaccineerd en mensen getest op HIV. De kinderen waren zo onder de indruk van ons muzungu's (blanken), echt leuk om te zien! We hebben foto's met ze gemaakt en deze daarna weer laten zien, ze lagen dubbel van het lachen!
Wat we vandaag ook nog hebben uitgeprobeerd is een sugar-caïns. Dit is de stam van een plant waar je het suikerwater uit zuigt. José is verkocht!

Morgen vertrekken we naar Lake Bunyoni, waar we tot maandag zullen verblijven.

Veel liefs van José en Maartje

PS: Het menu van vandaag was heerlijke uiensoep, aardappels met goulash en vleestomaten en als toetje geflambeerde banaan met sinaasappel!

• 07 November 2014 - 19:23

Manon Foppele:

Hee meiden

Wat maken jullie veel bijzondere dingen mee zeg.. Fantastisch!
    Erg leuk om jullie verslagen te lezen.
    Geniet nog maar lekker van deze ervaring!!

Groetjes uit Knegsel

• 07 November 2014 - 19:57

Karin Leermakers:

Klinkt goed meiden!
    Heel veel succes en plezier!

Xx Karin

• 07 November 2014 - 19:58

Ellen:

Hee José en Maartje,

Super leuk om jullie verhalen te lezen en om de foto's te zien! Fijn dat jullie daar met open armen worden ontvangen en dat jullie nu al zoveel kunnen doen voor de mensen daar!

Geniet van de rest van de tijd daar een het goede werk wat jullie doen! En snel weer een nieuw verslag hè!

Liefs Rick, Ellen en Tess

• 07 November 2014 - 20:08

Martijn:

Hoi Maartje en José,

Wat leuk weer om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Bijna niet voor te stellen hoe de zorg daar geregeld is (of juist helemaal niet geregeld is..). Mooi dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de mensen daar. Jullie worden trouwens wel ontzettend verwend zeg met dat eten zo te horen ;)

Geniet van het weekend Lake Bunyoni! Groetjes en een dikke kus voor Maartje,

Martijn

• 07 November 2014 - 20:33

Anja:

Hoi,

Ik zie aan jullie (muzungu) gezichten, dat jullie genieten met volle teugen!
    Nog veel plezier .

Groetjes Henk en Anja

• 07 November 2014 - 21:52

Elle:

Hee Meiden,

Zo te lezen hebben jullie het daar prima naar jullie zin!
    Geniet er nog van en succes nog!

Groetjes,

Elle, Geert en Bandit (die zo aardig was om zijn kussen in de bench te slopen, waardoor de hele hal vol lag met tempex balletjes....)

• 07 November 2014 - 22:28

Sil:

Chapeau!!! XXX

• 08 November 2014 - 11:13

Pleun:

Heey Meiden

Wat een geweldige verhalen nu al zeg!! Jullie kunnen daar al veel goed doen zo te lezen, echt super fijn. Geniet nog van de komende weken en de dingen die jullie daar nog allemaal kunnen/mogen doen. En blijft ook foto's maken, super leuk om te zien! Geniet er nog maar even van, ik kijk uit naar de volgende verhalen :D

Liefs,

Pleun

• 08 November 2014 - 16:18

Melanie:

hahha Jullie kennen inmiddels ook het begrip T.I.A!

Leuk om te lezen! Geniet ervan
    Liefs Mel

• 08 November 2014 - 19:39

Karlijn:

Super gaaf meiden!

xx Karlijn

• 09 November 2014 - 08:09

Karin Van Genugten:

Hoi Maartje en José,

Jullie maken echt geweldige dingen mee. Heel leuk om de verhalen te lezen.
    Veel plezier nog daar en keep up the good work!

Groetjes Freek en Karin

• 10 November 2014 - 12:15

Han Manders:

Leuk om top de hoogte te worden gehouden van jullie onderneming.
    Opa en Oma Manders worden door mij op de hoogte gehouden.
    Succes en geniet ze!

Groetjes Han en Margit

• 10 November 2014 - 16:39

Els:

Lieve maartje en jose,

Wat fijn dat jullie zo genieten en veel indrukken op doen.
    Erg leuk jullie verslagen te lezen.

groet Els

• 10 November 2014 - 16:44

Susan:

Hey dames,

Wat een helden zijn jullie :) Fijn dat jullie een goed doel hebben gevonden om het opgehaalde geld aan te besteden! Dat geeft vast een goed gevoel!
    Ook erg leuk om de foto's te zien! Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!
    Heel veel plezier nog daar! Geniet ervan!

Liefs Suus

• 10 November 2014 - 18:13

Jeanette Rooijakkers:

Hoi dames,

Jullie maken idd echt veel mee ! Fijn om steeds jullie belevenissen te volgen.
    Groetjes vanuit het verre Nederland ;-)

Mario en Jeanette Rooijakkers x

• 12 November 2014 - 12:04

Thera:

Lieve meiden,

Wat een super reis.
    Zou zo even mee willen kijken.
    Moet ook geweldig voelen om met, in onze ogen, kleine dingen de mensen daar zo blij te kunnen maken.

Mooi die foto's met kinderen, doen het altijd goed.

Nou jullie genieten wel dat is duidelijk en ga vooral zo door.

Veel liefs Thera