De tweede week - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Maartje en Jose

Blijf op de hoogte en volg José en Maartje

15 November 2014 | Oeganda, Kanungu

Hallo allemaal,

Dinsdag ochtend vertrokken we volgens plan weer naar Katate. Omdat we dit stukje wel zelf konden rijden, is Nicolas voor een paar dagen naar zijn familie gegaan. Twee muzungu meiden rijdend in een auto blijkt hier een hele happening te zijn! We hoorden van iedereen in het dorp: 'Waren jullie dat in die auto?' Het is hier niet gewoon dat een vrouw rijdt en al zeker niet op onze leeftijd! José heeft inmiddels ook haar eerste ritje gemaakt.

In Katate aangekomen was een vrouw die ging bevallen van haar 2e kindje met gebroken vliezen. De verloskundige had 6-7cm getoucheerd, dus wij dachten dit wordt onze eerste bevalling in Katate! Echter bleek een paar uur (lees: 4u...) later dat ze eigenlijk niet echt weeën had, toch toucheerde de verloskundige 8cm! Ze vroeg of José het wilde herhalen zodat we konden vergelijken. Tot José haar grote verbazing voelde ze maar 3cm!?! De verloskundige moest wachten op de hoofdzuster om het beleid te bepalen, na onze dienst is ze verwezen naar een ander ziekenhuis vanwege een langdurige bevalling. Terwijl wij van mening waren dat ze nog niet aan het bevallen was, best shockerend. We weten niet hoe het is afgelopen helaas...
Dinsdag middag zijn we van top tot teen opgemeten voor onze Afrikaanse jurk die gemaakt wordt en hopelijk na het weekend klaar is! We zijn erg benieuwd!

Woensdagochtend werden we uitgenodigd om naar de 'service' op het college te gaan. Dat is wat we een Nederland een mis noemen, maar het is niet te vergelijken!
Het was erg bijzonder om mee te maken! Tussen de gebeden en presentaties door zingt en danst iedereen (ook de jongens) op harde muziek!
Vervolgens werden we gevraagd om te blijven voor lunch. Dit hadden we beter niet kunnen doen... Het menu bestond uit: rijstebrij, bananen aardappelstamp (soort van), vieze jus en alle onderdelen van een varken. Maartje had de eer om een stukje maag weg te werken!!

Woensdag middag en donderdag ochtend was het erg rustig in Katate. We hebben aan het project gewerkt, zwangeren gecontroleerd en geholpen met het vaccineren van baby's.
's Middags zijn we naar de moeder en het gezin van Nicolas geweest. Wat was dat een geweldige middag en avond! We zijn naar de top van de berg achter zijn huis geklommen met Murunyi op onze rug en hebben een heerlijk diner gehad. Wat een lieve en gastvrije familie!

Vandaag gingen we op outreach met Kambuga Hospital. We vertrokken dit keer maar een half uur te laat! Het bleek dat de mensen op de plaats van de outreach geïnformeerd waren dat wij muzungu's mee kwamen, dus begonnen we de dag met black tea with milk, bananen en pinda's en eindigden hem met een lunch die leek op die van het college...Uit beleefdheid moesten we toch echt iets eten voor we vertrokken.
De outreach zelf was erg rommelig en ongestructureerd, waardoor het erg veel tijd kosten voordat alle cliënten waren gezien.
Bij terugkomst hebben we snel onze koffer gepakt om naar Bwindi te gaan!
Daar zijn we op het punt om te gaan slapen want morgen staat de Gorilla tracking op het programma!
Voor nu zeggen wij dus weltrusten en tot de volgende keer!

Veel groetjes Maartje en José

• 15 November 2014 - 16:03

Susan:

Hey meiden,
    Wat een verhalen weer! Ik lees de verhalen elke keer met veel bewondering en soms verbazing ;) En wat ben ik blij dat ik op het moment van de varkensmaag eten, niet in jullie schoenen stond :) Ben heel erg benieuwd naar de afrikaanse jurk, maken jullie er een foto van?
    Echt gaaf dat jullie daar zoveel kunnen doen en betekenen.
    Groetjes weer en hoop snel weer op een nieuw verhaal
    xx Suus

• 15 November 2014 - 20:15

José De Vooght:

Leuk verslag ook ik ben benieuwd naar de jurken, mooi foto's van de gorilla's mooi project ga zo door. Grt José de Vooght

• 15 November 2014 - 20:19

Judith:

Hey meiden!

Nou smakelijk eten! Maar gelukkig eten jullie ook lekkere dingen. Wat maken jullie toch ongelofelijk veel mee. Geniet ervan!

Groetjes Judith

• 15 November 2014 - 23:52

Ideke Smits:

Beste Jose en Maartje.

Jullie zijn echte kanjers van goud.
    Dat jullie zoveel voor de mensen daar kunnen betekenen.
    En als je in een vreemd land bent moet men zich aanpassen aan de leuke maar ook rare gewoontes.
    Maar dat lukt jullie vrij aardig.
    Geniet maar weer van de komende dagen en van de nieuwe jurk.

Hartelijke groeten; Ome Harrie en Tante Ideke

• 16 November 2014 - 08:07

Thera:

Hallo meiden,
    Klinkt allemaal weer goed.
    En, eten wat de pot schaft hè dat hebben jullie thuis vast geleerd.

Maartje, ik heb je kaart gehad, dank je wel................... je mag wel daar blijven!!!

• 16 November 2014 - 08:50

Birgit:

Wat een geweldige verhalen! Ik geniet er iedere keer weer van.
    Veel plezier tijdens de gorilla tracking!

Lieve groet, Birgit

• 16 November 2014 - 14:38

Renske:

Hoi meiden,

Echt heel gaaf wat jullie daar allemaal mee maken! Jullie doen veel goeds daar!
    Geniet ervan, want voor je het weet ben je weer terug in het altijd prachtige Nederland. ;)
    Oh, en die gorilla tocht moet echt heel indrukwekkend zijn geweest! Vette fotoooo's!

x, Renske