De laatste 'werk'week - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu De laatste 'werk'week - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu

De laatste 'werk'week

Door: Maartje en Jose

Blijf op de hoogte en volg José en Maartje

21 November 2014 | Oeganda, Kanungu

Againdi banjabo na basebo!

Waar waren we gebleven met ons verhaal... We hebben alweer zoveel meegemaakt!!

Dinsdagochtend stond Katate weer op het programma. We hebben vooral aan het Philips project gewerkt zodat we dit zeker op tijd af zouden hebben. Uiteraard hebben we ook weer vele moeders blij gemaakt met baby kleertjes, want het was een druk weekend geweest in Katate.
's Middags zijn we nog naar 2 andere healthcentres geweest om het beeld van de gezondheidszorg in Kanungu compleet te maken.
Dinsdagavond waren we uitgenodigd om bij Winnie te gaan eten, het was een gezellige avond met lekker eten!

Woensdagochtend zijn we naar de slachter gegaan... Nee dit keer niet om een varken geslacht te zien worden, maar om een geit te redden van de dood!
Deze geit hebben we aan Nicolas zijn moeder gegeven, ze was er erg blij mee.
In de middag gingen we naar de HIV educatie en test middag op een secundairy school. Mede dankzij jullie donaties hebben ze deze middag op kunnen zetten! Het was goed om te zien hoe enthousiast de studenten waren, ze hadden super veel vragen en 138 leerlingen wilden zich laten testen. Tot onze verrassing en verbazing van de testers was iedereen negatief!!
's Avonds tijdens de Rotary Club hebben we Hamlet ontmoet. Hij speelt een belangrijke rol in het project van Katate Healthcentre.

Donderdag was alweer de laatste werkdag in Katate. We waren wat vertraagd door de regen. Er werd ons verteld dat we met regen niet hoefde te gaan want dan komen de patiënten natuurlijk ook niet aangezien zij lopend komen.
In Katate hebben we weer geholpen met immunisatie en zwangeren gecontroleerd, er was helaas geen bevalling.
's Middags hebben we de cheque gemaakt voor vrijdag en hebben we een ruïne van een kerk met een massagraf bezocht waar Nicolas hele verhalen over kon vertellen.
Hierna wilde we toch echt het lokale 'bananenbier' en de 'ananaswijn' proeven en dat hebben we geweten! De ananaswijn was prima, maar daarna kregen we 'ananaswhiskey' voorgeschoteld.. Je had onze gezichten moeten zien!! Ook het bananenbier was niet zo'n succes.
's Avonds arriveerde Maarten (vader Maartje) ook in Mountain Gorilla Inn. We hebben samen gegeten bij kaarslicht want we hadden alweer de hele dag geen stroom. Daarna dus ook weer de warm water 'bucket shower' waar we inmiddels getraind in zijn! Met zijn 2e kom je een heel eind!

Vandaag was de grote dag, de fundraising! Tijd om onze Afrikaanse jurken aan te trekken. Hiemee zorgden we ervoor dat de huwelijkssom die voor ons gevraagd werd op 60 koeien uitkwam i.p.v. 50, haha!
We moesten om 11u in het centrum van Kanungu zijn om in een stoet met band, wel 100 schoolkinderen, de Rotary Club en een hoop belangrijke mensen (waar wij ook bij hoorden) naar Katate te lopen. Daar aangekomen volgde een hele ceremonie aan speeches. Zelf ontkwamen wij dus ook niet aan een speech, gelukkig hadden we deze goed voorbereid in Rutika (lokale taal)! Dit werd met warm applaus onthaald.
Voordat de eerste steen van het onafgemaakte isolatie gebouw door Maarten moest worden onthuld, hebben we de cheque met 10.000.000 Ugandese Shilligs overhandigd. Na de onthulling bleek hoe dankbaar ze ons (en dus iedereen die gedoneerd heeft!!) waren. De symbolische eerste steen bevat de volgende tekst: This foundation stone was laid by members of the Rotary Club of Kanungu Bwindi forest & Mr. Manders' friends from Netherlands. Daar worden wij dus mee bedoeld, wat een eer!!
Na het officiële gedeelte hebben we afscheid genomen van de verloskundigen en ze onze uniformen overhandigd. Geweldig om te zien hoe blij ze daarmee zijn!
Tegen de avond kwam er speciaal voor ons een traditionele zang en dansgroep, omdat we hier morgen vertrekken.
Dit maakte de dag compleet!

Na deze lange dag is het nu tijd om te gaan slapen!
Het 'werken' zit erop en nu gaan we een kleine week nog meer genieten van Oeganda!
Tot snel!!

• 21 November 2014 - 22:02

Renske:

Hé José & Maartje,

Wat tof dat jullie heuse BO'ers (Bekende Oegandezen) zijn! ;) En fijn om te lezen dat jullie zoveel goeds gedaan hebben daar en dat het ook enorm gewaardeerd wordt.

Geniet nog van jullie tijd daar en tot over een weekje!

x, Renske

• 21 November 2014 - 22:03

Renske *:

'Bekenden in Oeganda', lijkt me beter (nu ik het zo terug lees). :D

• 21 November 2014 - 22:51

Marita:

Hallo José en Maartje,

Wat zijn de jurken mooi, ze staan jullie goed. Mooi ook om te zien dat het gebouw nu afgewerkt kan worden en een functie krijgt.

Geniet nog een weekje en een hele goede thuisreis.

Hartelijke groet, Marita

• 21 November 2014 - 23:37

Martijn:

Ha dames,

Jullie zijn echt ongelofelijk goed bezig daar! Haha bananenbier is ontzettend vies ja, dat heb ik ook een keer gehad. Wel balen dat de stroom er zo vaak uit ligt. Maar, een warm water 'bucket shower' is nog altijd beter dan een ice bucket over je heen ;)

Geniet van jullie laatste week 'echte' vakantie, jullie hebben het verdiend!

xx Martijn

• 22 November 2014 - 14:08

Elke:

Nog heel veel plezier!!

• 22 November 2014 - 21:33

Ideke Smits.:

Hallo meiden.

Wat hebben jullie in 3 weken al veel gedaan en wat zien jullie er prachtig uit in die mooie jurken.
    Wij moesten afgelopen zondag ook in bijzonder kledij opstap. We werden verrast met een boerenovertrek dus de boerenkleding kwam uit de doos. Het was erg leuk en gezellig.
    Met paard en kar naar de Willibrordusstraat voor koffie en koek en daarna naar het Caves.
    Oma en Leny Hanckmann waren er ook bij en zelfs kleine Mette was van de partij
    We wensen jullie nog een mooie week toe in Oeganda en een goeie reis terug.
    Tot ziens.

Groetjes van OMA en ome HARRIE en tante IDEKE.

• 23 November 2014 - 12:28

Thera:

Hallo lieve meiden,
    De laatste week alweer.
    Time flies when you are having fun.
    Geniet van jullie vakantie weekje.
    En dat het een mooie afsluiting mag worden van een prachtige ervaring!

Xx thera

• 23 November 2014 - 12:32

Siemon:

Wat een geweldige belevenissen! En nu nog lekker genieten van een weekje echt vakantie? Veel plezier!

• 23 November 2014 - 19:12

Anja:

Hoi Jose en Maartje,

Geniet nog van deze week , veel plezier!

grotjes Anja en Henk

• 26 November 2014 - 11:53

Gerard En Gonny:

Jullie verslag gelezen van het verblijf in Oeganda.Ook de foto,s zijn mooi.Jullie hebben mooi werk gedaan voor de inwoners daar.Nu nog even genieten en dan Vrijdag weer terug naar Eindhoven.Een goede vlucht terug en tot ziens.

Groetjes van de Opa en Oma van Martijn