Gorilla tracking - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu Gorilla tracking - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu

Gorilla tracking

Door: Maartje en Jose

Blijf op de hoogte en volg José en Maartje

17 November 2014 | Oeganda, Kanungu

Hallo allemaal,

Hier weer een bericht uit Oeganda! We hebben een heerlijk weekend gehad in Bwindi.
Zaterdag moesten we ons om 7.30u melden bij het bureau van de gorilla tracking. Na eerst een video te hebben gezien waren we klaar voor de briefing. We vormden samen met 4 Amerikaanse meiden een groep. Er werd ons onder andere verteld dat we op 7m afstand moesten blijven van de gorilla's en indien er een dichtbij zou komen dat je dan achteruit moest stappen. Ook kregen we de optie om een 'helper' mee te nemen voor de hiking. Omdat we niet wisten wat ons te wachten stond hebben we samen 1 helper mee genomen (wat achteraf niet echt noodzakelijk was geweest).
Na een hike van ruim 1,5u door het oerwoud (In de hitte was dit best zwaar!!) kwamen we de trackers tegen die de gorillagroep op waren gaan sporen vroeg in de ochtend, ze waren dus heel dichtbij! Nadat we onze rugzakken bij de helpers achter hadden gelaten, gingen we met onze camera's in de aanslag op pad door de echte rimboe. Al gauw zagen we de silverback. Hij lag lekker te relaxen en te eten, tot dat hij doorkreeg dat we er waren en er onder luid gebulder van door ging. We zijn de groep gevolgd en hebben ze van heel dichtbij kunnen zien (soms zelfs 4m omdat ze ineens voor ons gingen zitten). Een van onze medetracksters stond samen met de gids een stukje voor ons toen er ineens een vrouwtje uit de bosjes kwam en voor hen door liep. Opeens 'greep' ze het meisje bij haar been, dat was echt even heel erg schrikken! Gelukkig was ze ongedeerd. We zijn uiteindelijk 1u bij de gorilla's geweest voordat we aan de terug weg begonnen.
Het was echt een geweldig mooie ervaring!
's Middags hebben we lekker gerelaxed en hebben we wat souvenier winkeltjes bezocht. Tegen de avond werden we meegenomen naar een optreden van zingende en dansende weeskinderen.
Zondag zijn we in de ochtend de pygmeeën gaan bezoeken. Hoewel het erg leuk was om te zien en mee te maken viel het ons wel tegen. Er was veel meer beloofd voorafgaand aan de wandeling. Zo gingen we naar een vrouwenwerkplaats (voor HIV positieve vrouwen), maar die bleken er nooit te zijn op zondag! Nadat de manager van de lodge goed boos was geworden hebben we nog een deel van het geld terug gekregen.
Na de lunch zijn we naar Buhoma hospital geweest voor een rondleiding. Wat een verschil! Dit is een ziekenhuis die afhankelijk is van fondsen uit het buitenland en niet van de overheid. Het ziet er daar echt zo veel beter uit!
De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan en wat spelletjes gespeeld.
Vandaag waren we vroeg opgestaan omdat we het doden van een varken op Oegandese wijze wilde zien. Dat gaat op een iets minder diervriendelijke manier dan in NL....
Daarna zijn we terug gereden naar Kanungu. Onderweg hebben we nog een koffie fabriekje bezocht en wat Oegandese koffie gekocht.
Bij terugkomst vond Nicolas het tijd om de auto te laten wassen. Hij vertrok om 12u, maar omdat er geen water was heeft het gewoon 4u geduurd voor de auto daadwerkelijk gewassen was!
We zijn samen met Nicolas naar een massagraf geweest bij Kibweteres Church en hebben een biggetje uitgezocht voor zijn moeder.
Einde van de middag hadden we een afspraak met Rogers. Woensdag gaan we met zijn organisatie mee naar een secundary school. Zij geven uitleg en voorlichting over HIV en testen de leerlingen die willen hier ook op. We hebben besloten om een deel van het ingezamelde geld aan dit project te geven omdat zij volledig afhankelijk zijn van fondsen.
Helaas ging de afspraak met Maurine niet door, zij heeft voor ons Afrikaanse jurken gemaakt en deze moeten we passen. Nu komt ze morgen om 7.30u ;).

Veel liefs van José en Maartje

• 17 November 2014 - 20:09

Antoinette :

Ha lieverds,
    wat ontzettend leuk weer zo'n verslag en wat maken jullie toch veel mee.
    Doe Maureen (mits zij de vrouw is die in het huis van Hamlet woonde in 2011) de hartelijke groeten van mij. Ik heb samen met Else hele gesprekken met haar gevoerd toen we daar waren met de vakantie samen met Maarten, Ruud en Else. Ben erg benieuwd naar jullie jurken!!
    Dikke knuffel van mij en geniet! Antoinette

• 17 November 2014 - 21:26

Harriette En Tante Sjaan:

Hee meiden,

Wat hebben jullie het super daar!
    Wij lezen jullie verhalen met veel plezier. En wat maken jullie daar veel mee. Een mooie ervaring!
    Jullie zijn ook erg goed bezig om daar de mede mens te helpen. Jullie inzameling komt daar goed te recht. Super!

Geniet er nog maar flink van! En heel veel succes!

Groetjes, Harriette en Tante Sjaan.

p.s Wat een prachtige foto's!!

• 17 November 2014 - 23:14

Karin Leermakers:

Vet José en Maartje!
    Echt supergaaf wat jullie meemaken. Een hoop ervaringen in zo'n relatief korte tijd.
    Jullie zijn goed bezig samen. Veel succes en plezier nog!

Groetjes Karin

• 18 November 2014 - 09:29

Jeanette Rooijakkers:

Hoi dames

Wat een leuk verslag weer ! En Maartje...ik heb een foto gezien van jou in de Afrikaanse jurk via ons Martijn en die staat je goed ! We hebben aan je gedacht gisteravond omdat wij je toch wel mistten, dat weet je maar we halen het samen nog wel in als je weer terug bent ;-) Geniet nog van jullie tijd daar en we kijken uit naar het volgende verslag weer.

Lieve groetjes van Mario en Jeanette

• 20 November 2014 - 12:42

Anja:

Hoi Jose en Maartje,

Alweer heel wat belevenissen, volgens mij raken jullie niet uitgepraat als jullie weer thuis zijn!
    Het lijkt mij ook hartstikke gaaf tussen de gorilla's en ook wel een beetje eng.

Geniet er van,
    Groeten van Henk en Anja