De eerste indrukken en kennismaking - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu De eerste indrukken en kennismaking - Reisverslag uit Kanungu, Oeganda van José en Maartje - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken en kennismaking

Door: Maartje en Jose

Blijf op de hoogte en volg José en Maartje

05 November 2014 | Oeganda, Kanungu

Hoi allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit kanungu. We zitten aan een lekker kampvuurtje met een muziekje, genieten! Mede mogelijk gemaakt door het wederom uitvallen van de stroom.
Maandag zijn we kennis gaan maken bij beide ziekenhuisjes. We hebben de weegschalen, stethoscopen, bloeddrukmeters en houten toeters gegeven, ze waren er echt enorm blij mee! Een bloeddruk werd bijvoorbeeld niet gecontroleerd omdat ze geen bloeddrukmeters meer hadden. Eerst zijn we naar kambuga hospital gegaan. De administrator was er alleen niet. Toen we de verloskamer (met 2 bedden en een gordijntje er tussen) binnen kwamen werd er net een kindje geboren. Ouders hebben geen kleren voor de baby dus alle kleertjes die we ingezameld hebben komen erg goed van pas en ze zijn er erg blij mee! Wat ons opviel hier is dat de verloskundigen de barende vrouw aan haar lot over laat. Er is geen coaching oid. Het lijkt alsof ze niet gepassioneerd zijn. Na enige uitleg van anderen blijkt dat ze voor het rijk werken en dat ze daarom niet geïnteresseerd zijn.
Katate hospital is veel kleiner, hier hebben we alleen kennis gemaakt en gaan we morgen verder met de vragenlijst van Philips. Gisteren waren we ook in Kambuga hospital. We kwamen de verloskamer op om even gedag te zeggen en toen lagen er al 2 vrouwen te bevallen. Er werd een kind geboren met een slechte start, er werd weinig gedaan maar gelukkig ging het snel beter met de baby. Een andere vrouw ging bevallen van haar 3e kindje. Ze had 6-7cm en erge rug weeën. Wij zijn haar gaan coachen en hebben haar rug gemasseerd. We werden gewoon uitgelachen door de verloskundigen daar. Uiteindelijk was de verloskundige verdwenen voor 1,5uur. Maartje heeft uiteindelijk de bevalling gedaan, de verloskundige was net terug toen de baby geboren werd, maar ze vond het ook leuk om te zien hoe wij het in NL doen.
Toen we smiddags bij mountain gorilla inn aankwamen zijn we gaan werken aan het report. Ineens werden we mee gevraagd naar een voetbalwedstrijd van het collegeteam. Maartje heeft ons daarheen gereden, ze vind het fantastisch om in de jeep te rijden!
Vandaag zijn we in de ochtend naar Kambuga hospital geweest. In de middag heeft Nicolas ons op sleeptouw genomen. We zijn met de auto een berg op gereden, door een prachtig forest heen. Laatste stuk zijn we naar de top geklommen,wat was het heet in de zon. Maar wat een onwijs mooie plek met enorm gaaf uitzicht!
Eenmaal terug gekomen bij de auto barste de regen los! Hierdoor viel ook de stroom uit en hebben we gedouched met een emmer opgewarmd water.
We zijn vanavond nog als bezoekers bij een meeting van de Rotary club geweest. Zij zetten zich in voor verschillende projecten hier in de omgeving, waaronder het project van katate healthcentre.
Morgen gaan we dus naar Katate en vrijdag gaan we mee met een out reache dus met de verloskundige naar het platteland. Het weekend gaan we naar lake Bunyoni, even relaxen. Kortom heel veel indrukken, heel erg genieten!

Liefs Jose en Maartje

P.s. Er wordt hier goed voor ons gezorgd, het eten is super lekker, dus jullie hoeven niet bang te zijn dat we iets te kort komen!

P.s. De foto's zijn van mindere kwaliteit, omdat we met onze telefoon de foto's op de camera hebben gefotografeerd. We hebben helaas geen internet op de laptop.

• 05 November 2014 - 20:44

Susan:

Hey dames,
    Leuk om weer van jullie te horen. Fijn dat ze daar zo blij zijn met de spulletjes die jullie hebben ingezameld. Zeker ook zoiets simpels als kleertjes! Echt raar joh dat ze daar niet aan coaching doen, goed dat jullie er waren! Van die bevalling had ik al gehoord via Elia, gaaf man! Jullie zijn goed bezig! Ben trots op jullie! Geniet ervan en ik hoop snel weer een nieuw verhaal te lezen!
    Liefs Suus

• 05 November 2014 - 20:46

Susan:

PS: leuk ook om de foto's te zien!

• 06 November 2014 - 07:12

Neel:

Thnx voor de update! Fijn om te lezen dat t goed gaat en dat jullie al zoveel gedaan hebben! Succes en n fijn weekendje gewenst!

• 06 November 2014 - 08:52

Thera:

Ha meiden,
    Wat een verschil met hier hè.
    Niet vreemd natuurlijk maar kan me voorstellen als je bij bent net als jullie nu dat het toch schrikken is.
    Super dat jullie dan ook kunnen helpen, moet goed voelen.
    Dit is nu al een reis om nooit te vergeten en jullie zijn er nog maar net.
    Ga zo door helpen waar het kan en vooral genieten.
    Moet ook super zijn om de mensen daar blij te maken met jullie spullen!
    Veel plezier ook met jullie relax tijd, is genoeg te zien daar lijkt mij.
    En ik geniet hier mee van een afstand van jullie mooie verhalen.
    Veel liefs Thera XX

• 06 November 2014 - 09:43

Heidi:

Hallo José en Maartje,
    Wat een mooie maar ook herkenbare verhalen. Vooral het feit dat ze je min of meer 'uitlachen' indien je probeert ondersteuning te bieden aan de barende vrouw....maar óók de 'bush douche' (dat emmertje water) roept de herinnering van 'voorlopig iig geen cremespoeling te kunnen gebruiken' bij me op.
    Fijn dat jullie kunnen genieten van al het moois om jullie heen. Take care.

• 06 November 2014 - 11:12

Anne Wouters:

Hoi Maartje en Jose,

Wat een bijzonder verhaal!! Klinkt echt heel erg gaaf en hoop dat jullie ervan genieten! Maar zo te horen en te zien op de foto's doen jullie dat wel. Heel veel plezier en succes daar!

Liefs,
    Anne (Wouters)

• 06 November 2014 - 14:53

Anja:

Hoi meiden, Zoveel indrukken in zo'n korte tijd.Het moet jullie wel goed doen om zoveel voor die mensen te kunnen betekenen, laat ze maar lachen!! Blauwe pakken staan jullie goed! Groetjes,Anja

• 06 November 2014 - 15:52

Riky Van Hoof:

hey meisjes.
    klinkt erg spannend allemaal.
    zou bijna jaloers worden.
    fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. geniet ervan!
    wat het uitlachen betreft onbekend maakt onbemind dat word nog wel anders.
    groetjes Riky van Hoof

• 07 November 2014 - 07:12

Sil:

Lieve Jose en Maartje,

Tears... wat doen jullie het daar goed!! Jullie gaan met je ervaring en kennis daar heel veel goeds brengen dat kan niet anders..... Ook voor de vk in "staatsdienst" ben je toch verloskundige en zie je hoe er gewerkt word in Europa cq Nederland cq 't Noorden!!! Het kwartje zal daar ook eens vallen alleen al door jullie inzet.

Geniet ook af en toe van jullie vrije tijd want dat hebben jullie nu juist heel hard nodig
    Fijn dat internet werkt zodat we hier op de hoogte blijven.

Een heel goed vervolg van jullie "werkvakantie" en tot snel, geniet ervan!!!

Liefs,
    SIL X